الأربعاء، 17 يناير 2018

مجلة الوطن اتحاد الصوت الحر @// بكاء القمر //@ بقلم الشاعر اسماعيل موسى

بكاء القمر# بقلمى/
بكى قمرى وأبكانى
وطول البعد أعيانى
أعيش أحلم بأوصاله
وطول حلمى انا خاله
يا ليل البعد ليه تبقى
على حبى كما المبكى
أنا عشقى فى ليل قربه
ومن شوقى يعيش حبه
حبيب قلبى وليه يبكى
على حالى وفيه أبكى
ظلمنا الشوق كتير وجدى
وطال العشق والمحكى
تعالى يا شوق على مهلك
أنا مشتاق كتير صرحك
حلفت بهمس أعتابى
مافيه غيرك على بابى
يعيش فى القلب أحبابى
يكون بالهمس فى كتابى
وحرفى كله يكون رابى
يقول النثر ويرضابى
بكى قلبى على بعدك
ودمع عنيا جه قالى
وشاف القلب من شوقك
دموع تجرى خدود خلى
وانا الباكى مع بعدك
ظلمنا الشوق وكان حلى
تعالى يا روح بقى روحى
لقلب حبيبى فيه روحى
وقولى كتير على نوحى
حبيب قلبى حبيب شوقى
ما ينسانى فى ليل مرة
ولا أنساه فى طول جرة
وروحى معاه عشان حبى
بكايا معاه إذا يبكى
وفرحه بشوقه يفرحنى
وإذا شافنى بيجذبنى
لعند الشوق ويعجبنى
حبيب قلبى حبيب روحى
أنا ف روحه كتير بوحى
ولما القول بيغلبنى
دموع البعد بجروحى
ويسألنى على حالى
أرد بحمد ربنا العالى
وانا الباكى كما يبكى
ودمع العين لنا يحكى
بكى قمرى على قلبى
بكت روحى مع عينى
بكاء القمر#عامية نثر بقلمى/إسماعيل مصطفى المحامى والشاعر.بلبيس.شرقية.مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق